آموزش نرم افزار های مختلف

0

نحوه کارکرد هاردهای HDD و SSD

نحوه کارکرد هاردهای HDD و SSD

دستگاه‌های حافظه HDD و SSD دو روش ذخیره‌سازی مختلف را به کاربران ارائه می‌دهند. به طوری که هاردهای HDD به عنوان دستگاه‌های ذخیره‌سازی سنتی و قدیمی، از صفحات چرخان برای عملیات خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کنند. نحوه کارکرد هاردهای HDD و SSD : در مقابل، هاردهای SSD از فناوری مدرن‌تری بهره می‌برند که داده‌ها را بر روی تراشه‌های حافظه ذخیره و با دسترسی فوری آن‌ها را مدیریت می‌کنند. به علاوه این که هاردهای SSD علاوه‌بر سرعت بالاتر، صدای کمتر، اندازه کوچکتر، دوام بیشتر و مصرف انرژی کمتر، ویژگی‌هایی دارند که در مقابل هاردهای HDD متمایزتر می‌شوند. از طرف دیگر، هاردهای HDD ارزان‌تر هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه می‌دهند. همچنین در صورت بروز مشکل، بازیابی داده‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر محدودیتی در خصوص صرف هزینه برای خرید هاردهای ذخیره‌سازی ندارید، به طور کلی هاردهای SSD بهترین گزینه برای خرید به حساب می‌آیند، به‌ویژه این که SSDهای مدرن تقریباً به اندازه HDDها از نظر کارکرد یکسان هستند، اما ویژگی‌های بهتری ارائه می‌دهند. در تصویر زیر، لپ‌تاپ سمت چپ دارای هارد HDD قدیمی است، در حالی که لپ‌تاپ سمت راست با یک SSDهارد عرضه شده است.

لب تاپ با HDD و SSD
لب تاپ با HDD و SSD

درایو حالت جامد (SSD) چیست؟

درایو‌های حالت جامد (SSD) نوعی دیسک‌های جدیدتر هستند که اطلاعات را بر روی حافظه فلش ذخیره می‌کنند. این نوع حافظه شامل سلول‌های حافظه تکی است که بیت‌ها را ذخیره می‌کنند و به سرعت توسط کنترل‌کننده قابل دسترسی هستند. سرعت عملکرد SSD به مراتب از HDD بالاتر است و باعث بهبود اما آن‌ها چگونه سرعت سیستم شما را افزایش می‌دهند؟

حافظه‌های SSD باعث بهبود سرعت بارگذاری داده‌های حجیم در یک زمان مشخص می‌شوند. به طوری که فرآیندهای زیر با استفاده از SSD به سرعت انجام می‌شوند:

  1. راه‌اندازی سریع سیستم عامل
  2. اجرای سریع برنامه‌ها
  3. بارگذاری سریع المان‌های گرافیکی بازی‌های ویدئویی
  4. باز کردن سریع‌تر فایل‌های بزرگ در برنامه‌های فشرده‌سازی منابع
  5. ورود یا خروج سریع از فایل‌های ویدئویی
  6. پیش‌نمایش بهتر فایل‌های ویدئویی در نرم‌افزارهای ویرایش

نحوه کارکرد هاردهای HDD و SSD

زمانی که در مورد عملکرد بهتر صحبت می‌کنیم، اشاره به انتقال همزمان دسته‌های بزرگ از داده‌ها داریم. مثلاً در صورتی که بیش از 100 تب باز باشد و حافظه‌ی RAM کافی نباشد، SSD به تسریع عملکرد مرورگر مانند Chrome کمک نمی‌کند. همچنین، اگر پردازنده‌ی شما قدیمی باشد، نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. لذا، منظور از سرعت، صرفا سرعت انتقال داده‌ها است.

هارد SSD
هارد SSD

هارد دیسک (HDD) چیست؟

هارد دیسک (HDD) شامل یک مجموعه از دیسک‌های مسطح است که با یک پوشش مغناطیسی محافظت می‌شوند. الگوهای مغناطیسی بر روی این دیسک‌ها نشان‌دهنده‌ی بیت‌های مختلف می‌باشند. در این دستگاه، داده‌ها توسط یک هد خواندن/نوشتن با حرکت سریع بر روی این دیسک‌ها خوانده و نوشته می‌شوند. به طوری که دیسک با سرعت 7200 دور در دقیقه چرخش می‌کند تا داده‌ها به سرعت قابل دسترسی باشند.

به دلیل اینکه همه این قطعات دارای جزئیات مکانیکی هستند، هارد دیسک به عنوان آهسته‌ترین قسمت هر کامپیوتر محسوب می‌شود. با این حال، هارد دیسک‌ها می‌توانند برای ذخیره‌سازی داده‌ها به مدت طولانی و بدون نیاز به اتصال به اینترنت بسیار مقرون به‌صرفه باشند. بسیاری از مزایای SSD نسبت به HDD اصطلاحاً به موارد استفاده روزمره مرتبط هستند، به عنوان مثال، سرعت بارگذاری فایل‌ها و برنامه‌های حجیم در هاردهای SSD به مراتب بیشتر است.

هاردهای مبتنی بر پورت SATA

اگر می‌خواهید نوع درایو SSD یا HDD را بررسی کنید، می‌توانید به این شکل اقدام کنید:

عبارت “Defrag” را در نوار جستجوی منوی “Start” در ویندوز o,n تایپ کنید و بعد روی گزینه “Defragment and Optimize Drives” کلیک کنید. در اینجا، لیستی از درایوهای متصل به کامپیوتر و نوع آن‌ها ظاهر خواهد شد.

روش دیگر نیز بسیار آسان است: عبارت ” About” را در نوار وظیفه (taskbar) تایپ کنید و سپس بر روی ” About My PC” کلیک کنید.

هارد SSD چگونه کار می‌کند؟

هارد SSD یا درایو حالت جامد به‌طور اصولی از تکنولوژی حافظه‌های فلش برای ذخیره و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کند. در این نوع درایو، اطلاعات در سلول‌های حافظه فلش ذخیره می‌شود که به عنوان یک مجموعه‌ای از بیت‌ها عمل می‌کنند. هنگامی که داده‌ها خوانده یا نوشته می‌شوند، تغییر وضعیت سلول‌ها باعث ذخیره یا بازیابی اطلاعات می‌شود. این تغییر وضعیت سریع سلول‌ها باعث افزایش سرعت دسترسی به داده‌ها در مقایسه با هارد‌های مکانیکی (HDD) می‌شود که به تکنولوژی چرخشی برای دسترسی به داده‌ها اکتفا می‌کنند. همچنین، از آنجایی که در هارد SSD قطعات متحرک وجود ندارد، صدا و لرزش‌های مرتبط با حرکت مکانیکی در آن وجود ندارند، و این از جمله مزایای این فناوری به شمار می‌رود.

هارد مبتنی بر پورت NVMe
هارد مبتنی بر پورت NVMe

هارد HDD چگونه کار می‌کند؟

هارد HDD یا درایو دیسک سخت، از تکنولوژی چرخشی برای ذخیره و انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. در داخل هارد HDD، یک دیسک چرخان به نام پلات‌ها وجود دارد که به سرعت در حال چرخش قرار دارند. سطوح پلات‌ها با یک سر خواننده/نویسنده متحرک تجهیز شده‌اند که داده‌ها را خوانده و می‌نویسند. سرعت چرخش دیسک‌ها و سرعت حرکت سرها تعیین‌کننده سرعت دسترسی به داده‌ها هستند. هارد HDD بر اساس مکانیزم مکانیکی و الکترومغناطیسی کار می‌کند؛ زمانی که داده‌ها نیاز به خواندن یا نوشتن دارند، سر (Head) خواننده/نویسنده به مکان مناسب روی پلات می‌رود و با خواندن و نوشتن با الگوهای مغناطیسی بر روی سطح پلات‌ها داده‌ها را ذخیره یا بازیابی می‌کند.

هارد دیسک آبی رنگ وسترن دیجیتال
هارد دیسک آبی رنگ وسترن دیجیتال

مزایا و معایب SSD و HDD

انتخاب بین هارد SSD یا هارد دیسک HDD، بیشتر به اندازه‌ی بودجه شما و نیازهایتان بستگی دارد. اغلب SSD‌ها قیمت‌های بالاتری دارند، اما قدرت دسترسی به فایل‌های حجیم را به شما ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، هارد دیسک‌ها به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌تر، به خصوص برای کاربران معمولی، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

با این حال در زیر مقایسه‌ای جامع از مزایای هارد دیسک (HDD) در مقابل SSD ارائه شده است:

⦁ سرعت
⦁ 2طول عمر
⦁ قابلیت اطمینان
⦁ امنیت
⦁ ظرفیت
⦁ هزینه
⦁ بازی

رنگ‌های هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال
رنگ‌های هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال

سخن پایانی

اگر همچنان در مراحل تصمیم‌گیری برای انتخاب بین SSD و HDD دچار سردرگمی هستید، دوباره ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید. به طور کلی، SSD‌ها با سرعت بیشتر، دوام بیشتر، اندازه کوچک‌تر، صدای کمتر و مصرف انرژی کم‌تر به ما خدمات ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، هارد دیسک‌ها به لحاظ قیمت اقتصادی‌تر هستند و در صورت بروز خرابی، بازیابی اطلاعات ممکن است راحت‌تر باشد.

تا زمانی که محدودیت مالی معیار تصمیم‌گیری شما نباشد، SSD‌ها به‌طور عمده بهترین گزینه‌اند، به‌ویژه این روزها که SSD‌های مدرن تقریباً به میزان قابل اعتمادی خدمات ارائه می‌دهند. امروزه، هارد دیسک‌ها تنها در مواقعی پیشنهاد می‌شوند که نیاز به ذخیره حجم زیادی از داده‌ها بدون نیاز به دسترسی سریع دارید. در غیر این صورت، SSD‌ها عملکرد بهتر و تجربه محاسباتی سریع‌تری را به شما ارائه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *