آموزش نرم افزار های مختلف

0

نحوه تمیز کردن کیبورد

نحوه تمیز کردن کیبورد : صفحه کلیدهای کامپیوتر حتی اگر در نزدیکی آن‌ها غذا نخورید یا سیگار نکشید نیز ممکن است پس از استفاده طولانی مدت کثیف شوند. لذا، تمیز کردن کیبورد کامپیوتر از اهمیت بالایی برخوردار است تا به عملکرد صحیح و بهینه‌تر آن کمک کند. اغلب اوقات برای تمیز کردن این قطعه تنها کافیست صفحه کلید را از کیس جدا کنید و لابه‌لای آن را با هوای فشرده و یا ایزوپروپیل الکل پاکسازی کنید.

البته، زمانی که کیبورد با نوشیدنی‌ها و لکه‌های مایع کثیف شوند، تمیز کردن آن‌ها کمی دشوار می‌شود. به همین سبب، توصیه می‌کنیم که کیبورد خود را هر چند روز یکبار تمیز کنید و اجازه ندهید که لکه‌ها برای مدت زمان زیادی روی آن باقی بمانند.

نحوه تمیز کردن کیبورد
نحوه تمیز کردن کیبورد

نحوه تمیز کردن کیبورد به روش اصولی

اگر قصد دارید تا کیبورد خود را به طور اصولی تمیز کنید، با ما همراه باشید تا یکی از موثرترین روش‌ها برای پاکسازی آن را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نحوه تمیز کردن کیبورد
نحوه تمیز کردن کیبورد

سیستم را خاموش کنید و کابل‌ها را جدا نمایید

قبل از شروع به تمیز کردن صفحه کلید، اقدامات زیر را انجام دهید:

ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کنید و تمام کابل‌های اتصال را از آن جدا کنید. این کار به حفاظت از سخت‌افزار شما در مقابل هر گونه آسیب کمک می‌کند.

اگر قصد تمیز کردن کیبوردی را دارید که به صورت سیمی به کامپیوتر وصل است، دوشاخه آن را از پورت کامپیوتر جدا کنید. اما اگر قصد تمیز کردن صفحه کلید لپ‌تاپ را دارید و نمی‌توانید آن را جدا کنید، حداقل کابل برق لپ‌تاپ را از پورت جدا کنید تا خطر احتمالی برق‌گرفتگی به حداقل برسد.

در صورت داشتن کیبورد مبتنی بر USB، می‌توانید آن را قبل از خاموش کردن کامپیوتر جدا کنید.
اگر از کیبوردهای بی‌سیم استفاده می‌کنید و قصد تمیز کردن اساسی آن را دارید، حتما باتری‌های آن‌ها را خارج کنید.

با رعایت این مراحل، می‌توانید به طور ایمن صفحه کلید کامپیوتر خود را تمیز و از هر گونه مشکل جلوگیری کنید.

سیستم را خاموش کنید و کابل‌ها را جدا نمایید
سیستم را خاموش کنید و کابل‌ها را جدا نمایید

تخلیه گرد و غبار نشسته در کیبورد

کیبورد را وارونه بچرخانید تا ذرات معلق در آن تخلیه شوند. سپس صفحه کلید را به حالت عادی برگردانید و آن را به طور دقیق تمیز کنید تا ذرات کثیف را از بین ببرید. لطفاً هنگام تکان دادن صفحه کلید، مراقب باشید که آسیبی به آن نرسد. با این کار، ذرات غذا، آلودگی‌ها، موهای حیوانات خانگی و ریزمانده‌های دیگر اغلب به سرعت از بین می‌روند. صفحه کلید را به اندازه‌ی کافی خم کنید و با کمی ضربه، باقی‌مانده‌های مختلفی که به چشم می‌آیند را از آن تخلیه کنید.

برای پاکسازی بهتر می‌توانید از ژل‌های پاک‌کننده کلیدها استفاده کنید. این محصولات دارای ویژگی‌های چسبندگی هستند که می‌توانند بین فاصله‌های کلیدها قرار گیرند و مواد زائد را جذب خود کنند. در هنگام جدا کردن این ژل از سطح کلیدها، خواهید دید که اغلب ذرات ریز و گرد و غبارها به آن چسبیده‌اند.

تخلیه گرد و غبار نشسته در کیبورد
تخلیه گرد و غبار نشسته در کیبورد

دمیدن هوای فشرده به درزهای کیبورد

از هوای فشرده برای پاکسازی گرد و غبار استفاده کنید. هوای فشرده قابل اطمینان‌ترین ابزار برای نظافت عمومی کیبورد کامپیوتر است. پس از چسباندن نی پلاستیکی به نازل، قوطی را با زاویه 45 درجه نگه دارید و آن را اسپری کنید. سعی کنید آن را در فاصله 2 سانتی‌متری قرار دهید تا آسیبی به کلیدها نرسد. برای تمیز کردن کامل صفحه کلید، از زوایای مختلف به آن اسپری بزنید تا گرد و غبار به طور کامل از آن خارج شوند.

دمیدن هوای فشرده به درزهای کیبورد
دمیدن هوای فشرده به درزهای کیبورد

استفاده از جاروی برقی

استفاده از این روش کمی حساس و پیچیده است، زیرا اگر قدرت مکش جاروی برقی زیاد باشد، ممکن است دکمه‌های صفحه کلید را از جای بکند. به همین دلیل بهتر است از جاروی‌های برقی دستی و نمونه‌های کوچک استفاده کنید. جارو را در فاصله 5 الی 10 سانتی‌متری از صفحه کلیدها قرار دهید. سعی کنید به طور ملایم و از زاویه 45 درجه برای این کار استفاده کنید. مطمئن شوید که هیچ یک از کلیدهای شما به خصوص در لپ تاپ شل نباشد. اگر کلیدی جدا شد، آن را از جاروبرقی بیرون بیاورید، آن را بشویید و به جای خود برگردانید. به طوری که آن را روی پایه یا گیره کلید قرار دهید تا دوباره به صفحه کلید متصل شود.

استفاده از جاروی برقی
استفاده از جاروی برقی

استفاده از پنبه آغشته به الکل

حالا که گرد و غبار به طور کامل از لابه‌لای کلیدهای کیبورد خارج شده‌اند، وقت آن رسیده تا دکمه‌ها را با پد الکلی تمیز کنیم. اطراف کلیدها را با یک چوب پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل تمیز کنید. سعی کنید چوب پنبه را خیلی کم مرطوب کنید تا از نفوذ رطوبت بیش از حد به زیر کلیدها جلوگیری کنید. اطراف هر کلید را پاک کنید تا باقیمانده گرد و غبار، روغن و سایر آلودگی‌ها از بین بروند. این کار را چند بار در صورت نیاز تکرار کنید تا کناره‌های هر کلید و فضای اطراف آن تمیز شود.


وقتی چوب پنبه‌ها کثیف شدند، آن‌ها را عوض کنید. استفاده از الکل زیاد می‌تواند حروف، اعداد و علائم چاپ شده روی هر کلید را حذف کند، بنابراین سعی کنید آن را از قسمت چاپ شده دور نگه دارید.


ایزوپروپیل الکل خیلی سریع خشک می‌شود، بنابراین گزینه بهتری نسبت به آب است. شما می‌توانید آن را در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید.

استفاده از پنبه آغشته به الکل
استفاده از پنبه آغشته به الکل

پاکسازی نهایی کیبورد با دستمال مرطوب

به نظر مراحل را به خوبی طی کرده‌اید. حالا نوبت به پاکسازی صفحه کیبورد و پشت آن با دستمال مرطوب فرا می‌رسد. یک پارچه یا دستمال کاغذی بدون پرز انتخاب کنید تا از ورود زباله‌های جدید جلوگیری شود. پارچه تمیزکننده صفحه نمایش میکروفیبر یا پارچه عینک گزینه بسیار خوبی هستند. پس از مرطوب کردن پارچه با ایزوپروپیل، مطمئن شوید که نم پس نمی‌دهد. قسمت بالایی هر کلید را پاک کنید تا گرد و غبار باقیمانده و سایر زباله‌ها پاک شوند. سعی کنید فشار زیادی روی دکمه‌های کیوبرد وارد نکنید، زیرا الکل موجود در ایزوپروپیل می‌تواند نوشته‌های حک شده روی کلیدها را پاک کند.

پاکسازی نهایی کیبورد با دستمال مرطوب
پاکسازی نهایی کیبورد با دستمال مرطوب

مراقب کلیدهای پرکاربرد مانند کلید اسپیس و کلید اینتر باشید. این کلیدها احتمالا نسبت به سایر کلیدها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین مسئله آن‌ها کثیف‌تر می‌کند. لذا، ممکن است لازم باشد چندین بار آن‌ها را بشویید تا تمیز شوند.

سخن پایانی

انتخاب مناسب‌ترین نحوه تمیز کردن کیبورد یکی از نکات مهم در بهره‌وری و طول عمر دستگاه شماست. با رعایت روش‌های مناسب تمیز کردن، می‌توانید از ورود ذرات کثیف به داخل کلیدها جلوگیری کرده و در نتیجه به حفظ کارایی کیبورد خود کمک کنید. برای این منظور می‌توانید از تکنیک‌هایی چون استفاده از هوای فشرده، تمیز کننده‌های خاص یا ژل‌های تمیزکننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از هر گونه تمیز کردن، دستگاه را خاموش کرده و از برق جدا کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *